Tudományköziség és csapatépítés – beszámoló a XVII. Aranka György Ifjúsági Anyanyelvi Táborról

Változatosság, tudományköziség, csapatépítés – ezekkel a kulcsszavakkal jellemezhető a XVII. Aranka György Ifjúsági Anyanyelvi Tábor, amelyet 2025. július 20–26. között rendeztünk meg Zsobokon, a Bethesda Gyermekotthon és Szórványiskola-központban. A táborban 22 diák vett részt.

Az anyanyelv és irodalom a kezdetektől központi témája a tábornak, elsősorban idén is ez kapott hangsúlyt az előadásokban, foglalkozásokban. Az egyhetes rendezvényt Füstös Paul lelkipásztor (egyben egykori táborozónk) a nyelv hatalmáról tartott gondolatébresztő, fiatalokra szabott áhítata nyitotta meg. Ezt követően a hét szinte minden napjára jutott egy-egy anyanyelvvel vagy irodalommal kapcsolatos program: Biró Annamária irodalmár, egyetemi oktató a 18. századi Erdély egyszerre idegen és izgalmas világából tárt fel egy szeletet Aranka György levelezésén keresztül, Ránki Sára bűnügyi nyelvész foglalkozása során a fenyegető levelek szövegelemzési technikáit próbálták ki a táborozók, Korzenszky Richárd bencés szerzetes, nyugalmazott tihanyi perjel az olvasás korszakonkénti beágyazottságáról és jelentőségéről tartott előadást. Kerekes Barnabás, az Anyanyelvápolók Szövetségének alelnöke, a tábor szakmai vezetője előadásai a nyitó áhítat gondolataival csengtek össze a beszéd- és magatartáskultúra kérdéseiben, a tanár úr által vezetett anyanyelvi játékok (anyanyelvi licit és varázsketyere) pedig évek óta toronymagasan vezetik a népszerűségi listát a táborozók körében. Széman E. Rózsa beszédtréner beszédtechnikai foglalkozást tartott, Matula Ágnes Arany Kazinczy-díjas televíziós szerkesztő levetített műsoraiból pedig egyrészt a színészi pálya, beszéd, nyelv és irodalom szoros kapcsolatáról tanulhattak a résztvevők, másrészt betekintést nyertek a zsoboki és magyarországi anyanyelvi táborok korábbi éveibe.

A tábor heti programja igazodni igyekszik a fiatalok változatos igényeihez mind a foglalkozások időtartama, mind azok típusa és témája tekintetében. Délelőttönként 70 perces előadások és interaktív programok váltották egymást, ebéd után és este különböző tevékenységekben merülhettek el a táborozók. A foglalkozások egy jelentős hányadát a zenés programok tették ki. Hétfőn zenés-játékos estre került sor gitár- és zongorakísérettel, a közös éneklés mellett pedig maguk a táborozók is bekapcsolódtak különböző zörgős hangszerekkel. A dalolások között improvizációs, szituációs játékok biztosították a fergeteges hangulatot, illetve nagymértékben hozzájárultak a kezdeti esetleges félénkség, szorongás feloldásához. Kedden Molnár Botond, a Visszhang egyetemi kórus karnagya tartott rendhagyó kóruspróbát: bemelegítő gyakorlatok és saját hangunk megtalálása után egy magyar és egy zulu népdalt énekeltünk el több szólamban (a zulu népdal aztán a hátralevő napokban is fel-felcsendült néha…). Barazsuly Viktória előadásában a virágénekek műfajáról árult el izgalmas részleteket a táborozóknak, illetve Enyedi Bálint hangszerkíséretével meg is tanított néhány dalt.

A néptánctanulás szintén a zenés foglalkozásokhoz sorolható, egyben pedig a hagyományőrző programok közül az egyik legnépszerűbb. Rozsnyai Tamás és Topai Kinga ördöngösfüzesi táncokat tanított nekünk, a szünetben pedig megtanultunk néhány népdalt is. A tábor egyik célja megismertetni a résztvevőkkel Zsobok és tágabb környéke népi értékeit: ennek jegyében meglátogattunk egy zsoboki tisztaszobát, a csütörtöki akadályverseny során pedig a táborozók bejárták a falu minden szegletét, és a falubeliekkel is elbeszélgettek. Az akadályverseny emellett fizikai és szellemi torna egyszerre: az egyes állomásokon különböző játékos feladványokat kellett megfejteniük.

Idén a megszokottnál több kézműves foglalkozást tartottunk, amelyek a visszajelzések alapján nagy sikernek örvendtek. Széman Rózsa játszóházvezetővel merített papírból készítettek tálakat a diákok, Kajántó Judit kémiatanárnővel pedig különböző színű, formájú és illatú szappanokat lehetett készíteni, miközben a szappankészítés történetéről és módszereiről is tanultunk. Szerdán egész napos kirándulásra került sor, amely alatt az egyik állomás a Réven működő fehérkerámia-műhely volt. Itt tanultunk a nemzedékek óta öröklődő kerámiakészítés folyamatáról, valamint ki is próbálhattuk azt. A kirándulás másik helyszíne a Zichy-barlang és csodálatos természeti környezete volt, ahol meglátogattuk a barlangot, tanultunk annak kialakulásáról és ökoszisztémájáról, majd hosszasan túráztunk az erdőben.

A tábor idei kiadásában továbbá különösen figyeltünk arra, hogy tágítsuk a szellemi horizontot, az anyanyelvi és irodalomi témájú előadások mellett biztosítsunk olyan foglalkozásokat is, amelyek más tudományterületekhez kapcsolódnak, változatosabbá téve ezáltal a tábori programok felhozatalát, és igazodva a diákok életkorához és általános érdeklődési köréhez, vagy éppen új, korábban nem ismert nézőpontokat felvetve. Így olyan fontos és aktuális témákról hallgathattak előadást a diákok, mint a mesterséges intelligencia meghatározása/meghatározhatatlansága és lehetséges hatásai a mindennapjainkra (Tasnádi Zoltán informatikatanár), kisebbségi jogok és jogtalanságok Észtországban (Ábrahám Eszter jogász), negatív érzelmek kezelési módjai (Gombár Anna orvostanhallgató), új felfedezéseket bemutató cipőtörténeti előadás (Benő Nóra divattervező), illetve a legnagyobb népszerűségnek örvendő, SMURD-os foglalkozás, amely során próbababákon tanulhattuk meg és gyakorolhattuk be az újraélesztés lépéseit (Kegyes Dávid orvostanhallgató, SMURD-os mobil intenzív terápiás mentőtiszt foglalkozása).

A közösségformálásra, csapatépítésre minden évben nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen ez a záloga annak, hogy a táborozók biztonságos, megértő, elfogadó, érdeklődő környezetben érezzék magukat, ahol merhetnek kibontakozni, önmaguk lenni, végül pedig minőségi barátságokkal gazdagodhassanak. A megérkezés napján egy sor ismerkedős játék biztosította azt, hogy egymás nevén kívül mást is megtanuljunk egymásról, esetleg felfedezzük a közös érdeklődési pontokat. Az akadályverseny részben szintén azt a célt szolgálja, hogy a különböző helyekről, különböző évfolyamokba járó diákok kreatív és játékos módon rázódjanak össze, gyakorolják az együttműködést. A tábor végi Ki mit tud?-on végül számos közös, helyben kitalált produkcióval léptek fel táborozók, amely a csapatépítés sikerességét mutatja. Ahogy az is, hogy a táborzárás után nehezünkre esett hazaindulni. Végső soron találónak bizonyult a mottó, amelyet Zorán Kóló című dalából választottak a szervezők: Megszerettem, amit kaptam, / Szívem ide láncol. Az Aranka-tábor egyszerre kíván a szellem és a szív tábora lenni; a táborozók és szervezők visszajelzései alapján kijelenthető, hogy ez idén is sikeresen valósult meg.

Burkhardt Zsófia

A tábor támogatói:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló bejegyzések

,,Arankás” őszi találkozó és Könyvturi

2024. október 26-án rendeztük meg a Georgius Aranka Társaság ifjúsági tagozatának évnyitó találkozóját. Az esemény közös énekléssel indult, a zsoboki Ifjúsági Anyanyelvi Tábor dalainak válogatásából. Ezt követően Farmati Anna, a társaság elnöke tartott szórakoztató és...

Tábori napló 2023. – péntek, július 14.

Tábori napló 2023. – péntek, július 14.

Nekem ez az első alkalmam, hogy részt veszek az Aranka György ifjúsági anyanyelvi táborban. Ez az egész hét nagyon gyorsan elszállt, de rengeteg élményem van itt az Arankásokkal. Őszintén nem nagyon figyeltem az előadásokra vagy túl fáradt voltam ahhoz, hogy...